onsdag 19. oktober 2011

Et samfunn



Et samfunn er en gruppe mennesker som deler et fellesskap og som oftest har en felles kultur, felles tradisjoner og interesser. 

Vi skal ta for oss forskjellige samfunn. Hvor går grensen til et samfunn? Og hva er et samfunn? 

Er familie et samfunn? 
Min familie består av en samling mennesker, vi lever sammen i et hus, er sammen over et lengre tidsrom og dette huset er innenfor et avgrenset område. Vi lever sammen i et fellesskap. 
Svaret vil være ja. Familie er et samfunn. Familie samfunn. 

Hva med en av mine høyt prioriterte interesser? Kan jeg si til mine venner at jeg tar del i et helt eget samfunn innen en spesifikk aktivitet ? Kan vi si at paragliding kan være, og er et samfunn? Et paragliding samfunn? 
Vi er en gruppe mennesker, som er med hverandre og utøver denne sporten sammen over et lengre tidsrom. Vi lever i et fellesskap med samme interesser. Sporten foregår i et avgrenset område, eller flere avgrensede området.. 
Ja, jeg vil si at jeg tar del i et paragliding samfunn. 

hva med min nærmeste vennekrets ? Mine høyt satt pris på venner? Kan vi skryte av til andre at vi er et samfunn? 
Vi er jo sammen, deler samme interesser og koser oss i lag. Vi lever altså i et fellesskap. Vi er heller ikke steiner, men en samling av individer. Vi er i lag lenge, gjerne en dag eller to om gangen og befinner oss på et avgrenset område.  min situasjon, befinner vi oss som oftest i Rogaland. 

Hva tenker du om dette?
Hvilke samfunn tar du del i?
Er du stolt av samfunnene du befinner deg i? Det er jeg. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar