fredag 2. september 2011

Kultur

Hva er kultur?

Kultur. Kultur er et ord som kommer fra det latinske orde cultura, men dette bryr vi oss ikke om, gjør vi vel?  Egentlig forstår jeg ikke hvorfor alle alltid skal forklare hva det latinske ordet er, det forklarer jo ingenting. Derfor skal vi gå i dybden og grave opp alt å finne om kultur.

Kultur er et vidt begrep. I bunn og grunn står det for dyrking av guder, mens mer i moderne tid kan det gjerne bety å arbeide med tanker og ideer. Vi har kultur som åndsliv og kultur som aktivitet, eller kultur som arv, slik som tradisjoner og identitet, og kultur som livsform. Kultur er massivt og omfatttende.


Vi er alle en del av en kultur. Hvis du, ja akkurat du tenker i mikro og makro med meg. jeg begynner.
Jeg er en del av verdens kulturen, europa kulturen og litt nærmere den norske kulturen. Er ikke det kult? Jeg er også en del av familie kulturen hjemme, idrettskulturen, skolekulturen og faktisk også vegetar kulturen. Men hvilken kultur betyr mest? for meg betyr vennekulturen masse:









for meg er også familie kulturen svært viktig:





idrett kulturen:









og selvsagt, meg kulturen, som blir en veldig viktig en:



Som dere kanskje har fått med dere er kultur overalt. Dette er det viktig å forstå. For meg er tydeligvis kultur viktig. Tenk deg om. Hva er den viktigste kulturen for deg?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar